Мовленнєві вправи та ігри вдома для дітей із затримкою психічного розвитку, з порушенням мовлення
Мета: формувати
мовленнєві вміння, розширити словниковий запас, сформувати навички зв’язного
мовлення
Овочі
Завдання
1. Що це?
Покажіть і розкажіть
дитині про овочі, звертаючи увагу на те, де вони ростуть: під землею чи на
землю. Наприклад: «Це овочі. Вони ростуть на грядках у городі. Це огірок. Він
росте на землі…».
Запропонуйте дитині:
Назвати овочі, які
ростуть над землею; назвати ті, які ростуть під
землею.
Подивитись уважно на
малюнок з овочами, заплющити очі й назвати овочі, які запам’ятали із картинки.
Які овочі ростуть під землею, які – на землі?
Завдання
2. Колір овочів
Запропонуйте дитині:
Знайти овочі зеленого
кольору; сказати про це реченням.
Знайти і назвати овочі
червоного кольору і т. ін.
Завдання
3. Якої форми овочі?
Попросіть дитину знайти
і назвати овочі, схожі на круг, овал, трикутник, та з’єднати лінією кожний овоч
з потрібною фігурою.
– Якої форми огірок,
помідор, цибуля тощо? Наприклад, огірок –овальний, помідор – круглий…
Завдання
4. Скажи навпаки
Велика диня – маленька
диня
Довгий огірок – …
Твердий помідор – …
Дрібний буряк – …
Гіркий перець – …
Пізня капуста – …
Завдання
5. Овочеві соки
Запропонуйте дитині
роздивитися овочі та назвати соки, що можуть бути з них виготовлені. Наприклад:
цей сік виготовлений із моркви, тому він називається морквяним. Попросіть
дитину пригадати і сказати, як називається пюре з картоплі, ікра з кабачків,
суп з гороху, салат із буряка.
Фрукти
Завдання
1. Що це?
Покажіть дитині
зображення фруктів і розкажіть про них. Наприклад: на картинці зображені
фрукти. Це лимон, це груша, це яблуко… Фрукти ростуть на деревах. Є фрукти, які
ростуть у наших краях, – сливи, вишні, груші, яблука. А є ті, що ростуть у
теплих країнах, – лимони, апельсини, банани.
Завдання
2. Якої форми фрукти?
Попросіть малюка
розповісти, яку форму мають зображені фрукти. Наприклад: «Слива має форму
овала, вона овальна, а груша схожа на трикутник». Запропонуйте дитині, не
дивлячись на картинку, назвати всі фрукти круглої форми, овальної форми.
Завдання
3.
Назвіть колір і форму
фрукта та попросіть дитину відгадати, що це за фрукт, за цими двома ознаками (дитина
може дивитися на картинку із зображенням фруктів). Наприклад: «Здогадайся,
який фрукт я загадав(ла): він оранжевий і круглий. Це… А тепер ти загадай фрукт
і назви його форму та колір, а я спробую відгадати». Запитайте дитину, що це за
фрукт.
Якщо колір цього фрукта
не жовтий, то це може бути… (апельсин, слива); не зелений – (гранат,
вишня); не синій – (яблуко)…
Якщо форма цього фрукта
не овальна, то це може бути… (яблуко, вишня); не кругла – (банан)…
Не круглий і не
жовтий (слива), не зелений і не овальний (апельсин), не
круглий і не оранжевий (банан)…
Завдання
4. Що можна приготувати з фруктів?
Майже із всіх фруктів
можна приготувати смачний і корисний сік, зварити варення. Розкажіть дитині, як
називатимуться соки і варення з різних фруктів, виділяючи голосом закінчення
прикметників. Наприклад: сік з яблук – яблучний, варення з яблук –
яблучне…
Попросіть малюка
подивитися на банки і стакани із соком і розповісти, як вони називаються. Наприклад,
сік зроблений зі слив – сливовий, а варення зі слив – сливове…
Запропонуйте дитині
погратися у гру «Здогадайся, що я хочу: сік чи варення?». Я хочу яблучне…, я
хочу вишневий…, я хочу вишневе…
Завдання
5. Придумай свій сік і назви його
Поясніть дитині, що сік
можна приготувати відразу з декількох фруктів. Наприклад: «Я хочу зробити сік з
яблук і слив, він називатиметься яблучно-сливовий». Називайте фрукти, а дитина
нехай спробує назвати сік: слива і абрикос, груша і яблуко, яблуко і груша…
Завдання
6. Що не так?
Попросіть малюка
виправити почуті помилки, наприклад: «На яблуні ростуть не груші, а яблука» .
На яблуні ростуть
груші.
Апельсини, яблука та
груші це овочі.
З персиків можна
зварити абрикосове варення.
Сік з яблук називається
сливовим.
Вишні ростуть на
городі.
Яблуко за розміром
більше вишні
Посуд
Завдання
1. Посуд
Попросіть дитину
назвати предмети, зображені на малюнку, а також пояснити призначення кожного
предмета (наприклад: «Це глибока тарілка. У неї наливають борщ, суп, кашу.
Це – сковорода і т. ін.»). Як можна назвати одним словом усі
предмети, зображені на малюнку? Запропонуйте дитині подивитися на малюнок,
запам’ятати предмети, по пам’яті назвати їх.
Завдання
2. Частини посуду
Покажіть дитині
справжній посуд і назвіть його частини (наприклад: «Це чайник. У нього с ручка,
щоб тримати чайник, носик з отвором, щоб було зручно наливати чай, стінки та
дно»).
Аналогічно попросіть
дитину розповісти про інший посуд, що є на кухні. Запропонуйте дитині відгадали
(а потім і самій загадати), який посуд ви описали: у неї є дно, стінки невисокі
й одна ручка.
Завдання
3. Для чого потрібен посуд?
Поясніть дитині та
покажіть, що і в який посуд кладуть (наприклад: «Це цукорниця. Вона називається
так тому, що в неї кладуть цукор»).
Попросіть дитину
показати, куди вона покладе масло, цукерки, салат, сіль, молоко, хліб і як
відповідно називатиметься цей посуд.
Коментарі
Дописати коментар