Розвиток мислення та зв’язного мовлення за допомогою казок
Казка – це
універсальний засіб розвитку, виховання і навчання дітей раннього і дошкільного
віку. Прослуховування казок дозволяє розширити, збагатити
словниковий запас, закласти міцний фундамент зв'язного мовлення.
Адже казки, як правило, включають в себе повторення, багаторазове
прослуховування яких сприяє запам'ятовуванню слів і окремих виразів і, отже,
поповнення пасивного словника.
Варто тільки
згадати такі казки, як «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Коза-Дереза» та інші.
Діти, слухаючи казку, із задоволенням повторюють разом з дорослими пісеньки
головних героїв, початок і кінець казки і т. д. Драматизація казки сприяє
розвитку вміння вести діалог, а переказування - навчає монологічного мовлення,
розвиває пам'ять.
Використання
казок для розвитку мислення
Дітям старшого
дошкільного віку казка надає можливість задуматися, усвідомити такі складні
категорії, як «добро» і «зло», сприяє формуванню морально-етичних цінностей.
А ще,
використовуючи казки, можна навчити дітей мислити, відстоювати свою думку, мати
власну точку зору.
З дітками
більш старшого віку можна побудувати дуже цікаву роботу з казкою,
використовуючи різні методи – гру, бесіду і навіть дискусію. Під час таких
ігор, як «Якби я був ...», «Добре - погано», «Придумай своє закінчення казки»
та інших, можна:
·
вчитися
мислити, порівнюючи і аналізуючи;
·
розвивати
уяву, фантазію;
·
удосконалити
навички монологічного та діалогічного мовлення.
Аналізуючи
казки, дорослому слід так побудувати взаємодію, щоб спонукати дитину до
роздумів, порівняння, узагальнення. Наприклад, можна порівнювати позитивних і
негативних персонажів однієї казки, або підбирати до створеного дорослим образу
персонажів з різних казок. А ще можна придумувати загадки до певної казки чи
персонажу, «переселяти» героя однієї казки в іншу, і навіть самим придумувати
казки.
Вчимо дитину
формувати власні умовиводи
Працюючи з
казками, слід приділити особливу увагу аналізуванню характерів героїв та їх
вчинків. Адже, як правило, кожен казковий герой є яскравим втіленням позитивних
чи негативних якостей і сприймається дитиною однозначно. Але не все так просто,
як здається на перший погляд.
Для того, щоб
дитина могла сформувати власні умовиводи, дорослому слід вміло направити хід її
думок у правильному напрямку.
Пропонуємо зразок
порівняльної характеристики протилежних персонажів: Василини Премудрої і Баби
Яги. Бесіду можна повести так:
·
Чому
Василину називають Премудрою? (Очікувана відповідь: «Тому що вона багато
знає».) Слово «премудрий» походить від слова «мудрість». Однак мудрість – це не
тільки знання, а й розважливе, грамотне їх застосування. Адже кожен знає, що
гратися із сірниками – небезпечно. Але часто, коли мами немає вдома, діти все ж
беруть і підпалюють їх. Це мудрий вчинок? Хоча діти мають знання, вони
неправильно їх використовують. Так чому Василину називають Премудрою?
·
Чи
можна вважати мудрою Бабу Ягу? (Очікувана відповідь: «Ні, вона не розумна».)
Баба-Яга – це відьма. А слово «відьма» походить від слова «відати», тобто
багато знати. Напевно ви чули вислів: «Не відає, що творить». Бабу-Ягу
називають відьмою тому, що вона багато знає про властивості рослин і звички
тварин. Згадайте, для чого Баба-Яга використовувала свої знання? (Очікувана
відповідь: «Вона використовувала їх для нехороших вчинків».)
·
І
так, нам вдалося з'ясувати, що і Василина Премудра, і Баба-Яга розумні і багато
знають. Проте чи однаково вони використовують свої знання? Значить знання можна
використовувати, направляючи їх як на добро, так і на зло.
Коментарі
Дописати коментар