Мовленнєве дихання – основа повноцінного мовленнєвого розвитку дитини
Для формування
повноцінного мовлення у дітей важливе значення має постановка правильного
мовленнєвого дихання. Плавне мовленнєве дихання формується на основі
фізіологічного дихання. У деяких дітей можуть спостерігатися порушення
правильного фізіологічного дихання, тобто недостатнє збагачення легких киснем.
Тому так важливо навчити дитину дихати правильно.
У процесі
повноцінного фізіологічного дихання здійснюється профілактика нежиті і
респіраторних захворювань, адже саме в носовій порожнині повітря стає вологим
або, навпаки, сухим. Воно охолоджується або зігрівається, очищується від пилу,
який залишається на маленьких ворсинках носових пазух. Одночасно з цим
подразнюються рецептори регуляції активності і кровообігу головного мозку,
порушення роботи яких дуже часто призводять до появи підвищеної тривожності,
пригніченості, розладів сну.
Роботу з
формування правильного мовленнєвого дихання слід починати з вироблення в
дитини уміння виконувати різні види вдихів і видихів, а також їх
комбінацій. Наприклад, глибокий вдих і видих через ніс, потім через рот,
чергувати вдих носом і видих ротом, вдих і видих через одну ніздрю. Коли
глибокий вдих і видих вже засвоєні, можна переходити до вироблення у дитини
вміння здійснювати короткий легкий вдих і тривалий плавний видих.
Під час
прогулянок на свіжому повітрі варто пропонувати малюкам повільно вдихати
носом і ще повільніше видихати, обов'язково контролюючи правильність виконання.
Видих повинен бути в півтора-два рази довшим, ніж вдих. Його краще прив'язати до
кроків (вдих – 2-3 кроки, видих – 3-5 кроків). Особливо важливий такий спосіб
дихання при швидкій ходьбі і повільному бігу.
Під час занять
дуже важливо звертати увагу на положення живота і плечей. На вдиху слід
стежити, щоб живіт піднімався («Надуй кульку»), а на видиху – опускався
(«Кулька лопнула»). Плечі при цьому – нерухомі, і на вдиху не повинні
підніматися сильно вгору. Варто вказати дитині, щоб перед кожним новим вдихом
вона робила невеликі паузи і тільки потім, на видиху, починала говорити. Це допоможе
попередити виникнення і знімає можливе психоемоційне напруження мовлення.
Виконання
спеціальних логопедичних дихальних вправ дозволяє не тільки
вдосконалити мовленнєве дихання, але й допоможе виробити плавний видих через
рот (2-4 секунди) з поступовим збільшенням його тривалості до 6-8 секунд.
Надування повітряних куль, пускання мильних бульбашок, гра на дитячих музичних
інструментах (губній гармошці, сопілці, трубі) зроблять заняття цікавими,
різноманітними й ефективними.
Коментарі
Дописати коментар